W Senacie o nielegalnym rynku środków ochrony roślin – batalii ciąg dalszy.

21 lipca br. w Senacie RP Warszawie odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Środowiska, w trakcie którego omówiono kwestie dotyczące zabezpieczenia rynku polskiego przed napływem nielegalnych i podrabianych środków ochrony roślin. Oprócz senatorów z obu komisji w posiedzeniu uczestniczyli m. in. przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspektoratu Ochrony Środowiska, Policji. Delegaci Polskiego Stowarzyszenia Obsługi Rolnictwa (POLSOR) i Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin (PSOR) przedstawili wspólne postulaty dotyczące ukrócenia procederu wprowadzania na polski rynek nielegalnych lub podrobionych środków ochrony roślin.

Propozycje obu Stowarzyszeń dotyczą m. in.:

  1. Zacieśnienia współpracy i interakcji organów celnych, ścigania i służb fitosanitarnych na granicach lądowych, morskich i powietrznych na szczeblu unijnym oraz krajowym.

Działania miałyby polegać, m. in. na:

  • zharmonizowaniu przepisów poprzez ustanowienie wspólnych zasad kontroli ś.o.r., prowadzonych w państwach członkowskich UE i na jej granicach;
  • ujednolicenie kluczowych definicji w przepisach prawa;
  • tworzenie wspólnotowej bazy danych ś.o.r. dopuszczonych do obrotu;
  • prowadzenie szkoleń i przekazywanie wiedzy nt. nielegalnego obrotu ś.o.r.;
  • współpraca międzynarodowa z państwami spoza UE, z których pochodzą nielegalne ś.o.r. (rekomendacje KE zawarte w raporcie DG Sanco z dn. 2 marca 2015 r.)
  1. Utworzenia na szczeblu krajowym międzyinstytucjonalnej grupy zadaniowej, w której PIORiN byłby instytucją wiodącą.

Proponowany skład grupy: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Finansów –Służba Celna, Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Policja, Lasy Państwowe oraz przedstawiciele producentów - PSOR oraz dystrybutorów - POLSOR.

Proponowane cele i zadania grupy to m. in.:

  • prowadzenie analiz dotyczących metod nielegalnego importu oraz identyfikacja obszarów wprowadzania na rynek nielegalnych produktów;
  • sformułowanie strategicznego planu działania służącego zapobieganiu ww. praktykom;
  • ustalenie sposobu prowadzenia działań przez poszczególne instytucje – członków grupy;
  • koordynacja podejmowanych akcji (np. jednoczesne prowadzenie kontroli na granicach, bazarach i w punktach sprzedaży, w internecie oraz bezpośrednio u użytkowników;
  • ustalenie zasad szybkiej wymiany informacji pomiędzy organami;
  • utworzenie tzw. ścieżki alarmowej w przypadku poważnego kryzysu;
  • stworzenie ram do efektywnego wykorzystana istniejących przepisów prawa;
  • prowadzenie szerokiej działalności edukacyjno-szkoleniowej;
  • analiza zagrożeń wynikających ze stosowania nielegalnych ś.o.r. oraz wyodrębnienie podgrupy roboczej (złożonej z przedstawicieli instytucji takich jak: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Środowiska, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Główny Inspektorat Weterynarii, Główny Inspektorat Sanitarny, Główny Inspektorat Środowiska i laboratoria producentów), która zajmowałaby się wymianą badań na temat wpływu nielegalnych ś.o.r. na zdrowie ludzi, zwierząt i środowisko naturalne a także komunikowaniem wyników prac i analiz do społeczeństwa (zwłaszcza producentów żywności).
  1. Zbadanie kilku kwestii spornych w polskim prawie dot. środków ochrony roślin, handlu i obrotu tymi produktami, w tym rozważenie istotnego zwiększenia opłat na wydanie pozwolenia na handel równoległy oraz umożliwienie wycofania takiego pozwolenia w przypadku naruszenia prawa.

Senator Jadwiga Rotnicka przewodnicząca Komisji Środowiska poinformowała, że MRiRW przedłożyło szczegółową informację dot. nieprawidłowości związanych z wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem środków ochrony roślin. Zofia Szalczyk, Podsektretarz Stanu w MRiRW omówiła najważniejsze aspekty zawarte w dokumencie, zaznaczając że nadzór nad obrotem i stosowaniem ś.o.r. w zakresie określonym ustawą z dn. 8 marca 2013 r. o ś. o. r. należy do zadań PIORiN, natomiast zezwolenia uprawniające do wprowadzania do obrotu na terytorium Polski ś.o.r. wydaje minister właściwy ds. rolnictwa. Ważne jest aby wprowadzane na rynek i stosowane przez rolników ś.o.r. były skuteczne, nie zagrażały środowisku i zdrowiu konsumentów oraz spełniały stawiane im wymagania prawne. Jak poinformowała Z. Szalczyk, szacuje się, że rynek nielegalnych ś.o.r. w UE stanowi ok. 10% wartości całego rynku ś.o.r; natomiast w Polsce jego wartość szacowana jest na ok. 40 mln euro. Według przedstawicieli MRiRW walka z obrotem i stosowaniem nielegalnych i podrobionych ś.o.r. jest bardzo trudna i wymaga zaangażowania wielu organizacji: PIORiNu, Policji, Prokuratury, Służb Celnych, organizacji producentów ś.o.r. i stowarzyszeń skupiających dystrybutorów tych produktów oraz końcowych użytkowników preparatów.

Z. Szalczyk zaznaczyła również, iż przedstawione przez POLSOR i PSOR postulaty zostaną poddane analizie.

 

  • SPOTKANIE W SENACIE

  • SPOTKANIE W SENACIE

  • SPOTKANIE W SENACIE

  • SPOTKANIE W SENACIE

  • SPOTKANIE W SENACIE